Intervju med
Eckhart Tolle

Eckhart Tolle om den globale krisen

TEKST: SVEND TRIER

Mitt aller første møte med Eckhart Tolle fant nettopp sted i India, for omtrent 18 år siden. Da ledet han et ukelangt retreat i Rishikesh, ved foten av Himalaya. Her var 150 mennesker samlet fra alle deler av verden, i et kjent yoga-ashram ved Ganges-elven, for å lytte til Tolles visdom og å dykke dypt inn i sin egen indre stillhet og væren.

 

Denne retreaten ble på mange måter skjellsettende for meg. Dels var det en dypt inspirerende og livsforvandlende opplevelse på det personlige plan, men det var også innledningen til en videre forbindelse til Eckhart Tolle. Jeg har siden hatt gleden av å arrangere foredrag og retreat med ham i Danmark ved flere anledningen, og senest to ganger ved Oslofjorden, i samarbeid med kolleger fra de øvrige nordiske land, deriblant Visjon.

 

Og nå, etter alle disse årene, ønsker Eckhart å vende tilbake til India, som gjennom årtusner ar vært hjemsted for noen av verdens mest betydningsfulle spirituelle lærere og opplyste – fra Buddha og Shankara til Ramana Maharshi og J. Krishnamurti. Vi har funnet et smukt og velegnet retreatsted ved havet, like utenfor den historiske tempelbyen Mahabalipuram i Sør-India. Vi skal drøfte forskjellige detaljer i forbindelse med planleggingen av denne retreaten, men jeg får samtidig anledning til å viderebringe et spørsmål fra redaktøren av det danske maga- sinet Prana, Alister Ercan. Han ønsker å høre Eckhart Tolles syn på krisesituasjonen i verden, og spesifikt hans syn på utfordringene med klimaendringene.

DEN GLOBALE KRISEN

Eckhart anerkjenner det de aller fleste forskere i dag er enige om: at vi står overfor en alvorlig trussel for menneskeheten og hele biodiversiteten, og at det er et presserende behov for handling.

Det kreves intet mindre enn en radikal omstilling av hele måten vi lever og forbruker energi på. Spørsmålet er dermed om tilstrekkelig mange mennesker våkner opp i tide til å forebygge og forhindre det forskerne har betegnet som den mulige «sjette masseutryddelsen». En prosess som ifølge mange forskere allerede finner sted, da mer enn 40 prosent av alle arter har forsvunnet fra Jordens overflate bare de siste 40 årene.

Eckhart gir ikke noe definitivt svar på dette spørsmålet, men er ikke i tvil om at det fore- går et evolusjonært skifte for menneskeheten i vår tid:

– Det er en krisesituasjon på planeten, og dette kommer til uttrykk på mange ulike måter, men det har alt sammen en forbindelse til den menneskelige bevissthet, forklarer han.

– Det evolusjonære skiftet kan tilsynelatende kun skje under stort press fra omstendighetene. Som mennesker må vi bli mye mer bevisste omkring hvordan vi lever på planeten, og det er helt avgjørende at vi slutter med vår livsødeleggende atferd. Men det forut- setter utviklingen av en ny bevissthet blant mennesker. Det er et faktum at vi står overfor enorme kollektive utfordringer på planeten, og at de fleste av disse utfordringene er noe vi

selv har skapt ut fra vårt ubevisste, egobaserte bevissthetsnivå, som fortsatt preger flertallet av menneskeheten. Men disse utfordringene og krisene vil i seg selv være med på å katalysere en kollektiv bevissthetsendring.

Tolle understreker hvor viktig det er at vi slutter å forurense planeten, men han snakker ikke bare om den fysiske forurensningen av miljøet, men også den mentale og emosjonelle forurensningen:

– På det praktiske planet må vi stanse bruken av fossile brennstoffer, slutte å hogge skogene og stoppe å produsere en absurd mengde plastikk, som har forurenset havene og hele miljøet for øvrig. Men vi kan ikke virkelig heale planeten så lenge våre handlinger er alt for preget av egoet.

ET STØRRE TIDSPERSPEKTIV

Tolle fortsetter å forklare hvordan planeten tidligere har gjennomgått perioder med masseutryddelser forårsaket av asteroidenedslag, vulkanutbrudd og store klimautfordringer – f.eks. for 66 millioner år siden, da 70 - 75% av alle Jordens arter døde ut. Etter slike perioder vil livet på Jorden typisk bevege seg fremover i evolusjonen i retning av større grader av kompleksitet. Så kanskje vi er nødt til å for- stå det som nå skjer på Jorden i et mye større evolusjonært tidsperspektiv enn vi er vandt til. Eckhart forklarer at alle de ulike livsformene på planeten ikke har oppstått tilfeldig og ikke eksisterer som autonome, atskilte entiteter:

– De er alle manifestasjoner av et underliggende bevisst energifelt, som man kan kalle en planetarisk bevissthet – et aspekt av en større universell bevissthet. Bak den overflatevirkeligheten som vi vanligvis oppfatter er det en dypere, ikke-manifestert intelligens og bevissthet, som igjennom tidene alltid har gjenskapt livet på Jorden på ny.

Jeg går tilbake til mitt spørsmål om hvor vidt bevissthetsutviklingen som finner sted vil skje raskt nok til å kunne forhindre en nærmest apokalyptisk situasjon på Jorden?

Eckhart svarer ikke direkte på spørsmålet, men slår fast at "intet virkelig noen sinne kan trues". Han forklar at alt liv på Jorden i siste instans har sitt utspring i planetens bevissthet og er inneholdt i denne bevisstheten. Livets manifestasjoner, slik vi oppfatter dem på overflaten, har ingen ultimat virkelighet – de oppstår og forsvinner til stadighet, gjennom tidenes evig skiftende sykluser. Kun selve livet bakom alle manifestasjoner består – den universelle, ubegrensede intelligens, som gradvis over tid manifesterer seg i stigende nivåer av kompleksitet, i dette mangfoldige universet.

Eckhart understreker at bevissthetens evolusjon aldri bare foregår i en rett linje oppo-ver eller fremover. Det vil være perioder med tilsynelatende tilbakegang. Det vil være utfordringer, begrensninger og kriser på veien. Det gjelder både på det personlige, individuelle plan og på det kollektive nivå. Men vi har bruk for disse utfordringene for å vokse og utvikle oss. Det er gjerne gjennom dette at vi oppnår de dypeste læreprosessene.

Å HANDLE MED FREDLIG STYRKE

Ifølge Eckhart har menneskeheten kom- met en lang vei i utviklingen, og hvis det var han som ut fra et større kosmisk perspektiv orkestrerte begivenhetenes gang, ville det ikke være del av hans plan at menneskeheten skulle utslettes.

– Ja, mange av de der nede er visst litt sprø men det er likevel en del av dem som gjør mye bra. La oss gi dem enda en sjanse, sier Tolle med et smil om munnen, og later som om han snakker på vegne av den større planetariske eller universelle bevissthet.

– La oss handle med visdom uten å gå i panikk eller miste oss selv i angst, for "intet virkelig kan noensinne trues", gjentar Tolle. – Det virkelige ligger i det som ikke kan sees med øynene, men som eksisterer bakenfor alle overflatefenomenene.

Men denne forståelsen kan vi handle ut fra et ståsted av fredelig styrke, som ikke overskygges av egoet og dermed ikke fører til ytterligere polarisering og splittelse. Vi vil være i stand til å lytte til de som ser ting annerledes enn oss selv. Vi vil ha evnen til å se under overflaten og oppfatte deres indre essens – dypest sett den samme essens i oss alle.

VÅR DYPE FORBINDELSE MED NATUREN

Eckhart fortsetter å forklare at vi ikke bare har innflytelse på situasjonen i kraft av våre konkrete handlinger, men like mye i kraft av selve vår væren eller bevissthetstilstand.

– Vi må finne tilbake til en form for kjærlighet, ærbødighet og dyp respekt for naturen – en erkjennelse av den dype forbundethet som er mellom menneskets bevissthet og den naturen som omgir oss.

Naturen, inkludert planetene, plantene, trærne og dyrene, reagerer ikke bare på våre handlinger, men også på vår bevissthetstilstand og grad av nærvær og kjærlighet i relasjon til de naturlige omgivelsene. Når vi våkner opp og erkjenner vår samhørighet og enhet med alt liv omkring oss er vi til stede på en helt annen måte i relasjon til naturen, og dette i seg selv vil ha en dypt healende og velgjørende virkning på våre omgivelser. Det vi gir ut vil komme tilbake til oss. Hvis vi har en forestilling om at vi bare kan erobre og herske over naturen vil naturen reagere tilsvarende på det.

Mennesket har i høy grad mistet sin opplevelse av forbundethet med naturen, idet vi har mistet oss selv i egoets illusoriske perspektiv, i det begrepsmessige sinn, som opplever seg selv som atskilt fra alle andre levende vesener og fra livet omkring seg. Vi må gjenvinne vår nære forbundethet med naturen – noe som mennesker har hatt tidligere i historien, men på et relativt ube- visst plan. Når mennesket gjenvinner denne opplevelsen av forbundethet vil det være på et dypere og mer bevisst nivå enn tidligere, avslutter Eckhart Tolle.